Förfäder
i Skåne – en sammanfattning av förfäder före 1800.
Min
farmor Annas farmor Karnas föräldrar
Kierstina
Mårtensdotter (1803-1872) och John Svensson (1796-1881) bodde i Gärarps by, Tosterups
socken.
I
föregående familjeavsnitt skrev jag om denna familj.
Här
redovisar jag vilka deras föräldrar var och deras förfäder så långt tillbaks
jag funnit dem under min släktforskning. I kyrkböckerna och i olika arkiv. Jag
har också använt mig av några uppgifter som andra släktforskare publicerat.
I
mitt ritade släktträd visas de aktuella förfäderna.
Börja
på sidan 8 med (170) Johan Svensson och (171) Kierstina Mårtensdotter.
Anm:
”Släktträd Skåne Del 1” finns också i Mitt
arkiv för Skåne – länk till höger.
Detaljerna
för respektive familj återfinns i min släktdatabas på Rootsweb.
Johns och Kierstinas familj finns här
Johns och Kierstinas familj finns här
Länk
Släktdatabasen
På
kartan visas var förfäderna föddes, dvs var deras föräldrar då bodde.
Mödrar
och döttrar visas i Rött och Fäder och söner i Blått.
Observera
att om en familj flyttade mellan olika boställen visas inte detta. Detta
framgår av uppgifterna i släktdatabasen.
Förfäder
på (171) Kierstina Mårtensdotters sida (sid 8) bodde i bla Tosterups, Trydes,
Ullstorps, Övrabys och Benestads socknar.
Anm. Samhället Tomelilla fanns ännu inte.
Kierstina
Mårtensdotters föräldrar var (343) Karna Henriksdotter 1760-1829 och (342) Mårten
Jönsson 1766-1838. Familjen bodde i Gärarps by i en arrendegård nr 8 som ägdes
av Tosterups säteri.
Modern Karna
födde i sitt äktenskap med Mårten två barn, sonen Jöns f.1799 och dottern
Kierstina f.1803. Karna hade i tidigare äktenskap med änklingen Håkan Mattsson
1736-1798 fött fyra barn, en dotter och tre pojkar.
Den första
maken Håkan hade tidigare varit gift med Hanna Clemmedsdotter som var syster
med farmodern till Kierstinas make John Svensson. Denna Hanna var dessförinnan
gift med Matts Jönsson i ett äktenskap där Hanna födde fem barn.
Dessa fyra
familjer bodde alla i Gärarps by, mellan 1744 och ca 1810, som arrendatorer på gården
nr 8 under Tosterups säteri.
Denna
gård togs sedan över av Kierstinas bror Jöns f.1799 när han gifte sig med makan
Kerstina f.1800. I detta äktenskap föddes 8 barn där en son Anders i sin tur
fortsatte arrendera gården Gärarp nr 8 fram till slutet av 1800 talet.
Arrendeavtalen
i Gärarp var vid denna tid influerade av den danska tidens sk ’hoveri’-arrende
som efteråt ansetts mycket betungande. Bönderna fick betala med ett stort antal
dagsverken på säteriets mark när säteriet så krävde. I ett ’hoveri’ arrende
ingick också att familjens blev bunden till säteriet under många år – om nu
säteriet inte blev missnöjd med arbetet och ’kastade ut’ familjen från byn. Gårdarnas
storlek var sådan att varje gård tycks ha haft två eller fler arrendatorer för
att de tillsammans skulle kunna odla den tilldelade marken. Dessutom krävdes
att de hade hjälp av var sina drängar och pigor.
Eftersom
Gäraps by var oskiftad låg odlingsmarken utspridd i flertal mindre tegar på
olika platser på byns marker. Detta innebar att marken brukades tillsammans med
övriga arrendatorer i byn via ett gemensamt byaråd. En del av byns mark låg
varje år i träda, dvs det odlades inget annat än någon gräsväxt som de många
djuren kunde beta och som samlades in till vinterfoder.
Kierstinas
mor (343) Karna var född i Ullstorp by där föräldrarna arrenderade gården nr 3
som ägdes av Bollerups säteri. Före dem hade fadern (686) Henriks föräldrar
arrenderat samma gård.
I
denna gren finns äldre förfäder som levde i Ullstorps, Övrabys och Benestads
socknar tillbaks till Dansk tid. Dessa återfinns i släktträdet på sidan 13.
Kierstinas
far (342) Mårten är född i Everöds by, Tryde socken. Hans far (684) Jöns Hjelte
var Ryttare i Södra Skånska kavalleriregementet, Svabesholms skvadron. Vilket
rusthåll han tillhörde i Tryde socken har jag inte kunnat utröna men troligen
var det ett rusthåll i Everöd där de flesta gårdarna (15 av 20) vid denna tid anges
vara Rusthåll. (Anm. Vid Laga skifte 1848 delades byns mark upp på hela 35
olika rusthållare och sex andra gårdar som tillhörde något storgods. Dvs byns
marker krävde stor insats av arbetande människor och djur).
I
kyrkböckerna heter Jöns fram till 1755, Jöns Erlandsson och sedan Ryttaren Jöns
Hjelte. Han var då 36 år gammal, dvs rätt ’gammal’ för en ryttare! Om Jöns blev
utkallad i något krig har jag inte kunnat finna uppgift om. Troligen
arrenderade han ingen egen gård utan han arbetade på något av rusthållen.
Jöns
föddes 1719 i Selshögs by där hans föräldrar liksom morföräldrarna arrenderade
en gård – ev var detta ett rusthåll.
Everöds by i Tryde socken ca 1848. Många gårdar där de flesta är sk Rusthåll. Obs De flesta gårdarna är inte imålade! |
Förfäder på (170) John Svenssons sida (sid 8 och 14) bodde i byarna Gärarp och Munka Tågarp i Tosterups socken, i Bollerups samt i Stora Köpinge socknar (se släktträdet sid 14).
John Svenssons föräldrar var (341) Sillu Jönsdotter (1756-1827) och (340) Sven Jonsson (1756-1818).
Johns föräldrar, och före dem farföräldrarna, arrenderade Gärarp nr 20 som ägdes av
Bollerups säter. Ett arrende som sedan övertogs av Sven och Sillu.
Föräldrarna
till Johns mor (341) Sillu arrenderade Gärarp nr 12 fram till ca 1770.
Johns
far Svens mor (681) Elisabeth föddes 1730 i byn Munka Tågarp. Hon hade många
syskon där de flesta också stannade och bildade familjer i området. En av dessa
nämnde jag ovan, Hanna Clemmedsdotter. Brodern Hans kom senare att få en dotterdotter
son, Håkan Hanson, som 1866 utvandrade till Utah och vars familj jag tidigare skrivit
om.
Elisabeths
föräldrar liksom hennes farföräldrar arrenderade en av gårdarna i Munka Tågarps
by som ägdes av Tosterups säteri.
Elisabeths
make (680) Jon var född i rusthållargården Gärarp nr 1 som ägdes av hans far
(1360) Claus Svensson. När Claus avled 1757 tog sonen Mats över gården och blev ny
rusthållare. Efter Mats tog dennes son Claus över rusthållet och därefter
sonsonen Matts.
I
bouppteckningen efter Claus från hösten 1757 framgår att det var en välbeställd
familj. I uppteckningen finns uppgift om vad dottern Sissela fick i gåva när
hon gifte sig några år tidigare liksom vad sonen (680) Jon Clausson fick när
han gifte sig med Elisabeth.
Eftersom
bouppteckningen också visar bodelningen mellan hustrun och barnen uppges också värdet av de giftogåvor som Elisabet och brodern fick några år före dödsfallet. Dvs de räknades som ett förskott på arvet.
I
bouppteckningen redovisas också innehavet av säd, råg, korn och havre, dvs
skörden för sommaren 1757. Det jag observerade var att värdet av säden var
värderat ’högt’, nästan lika mycket som värdet på alla gårdens djur.
Att
säden var värderat så högt var kanske ett resultat av den missväxt som var åren
1754 och 1755 i Skåne och resten av norra Europa?
Skörden
var 12 tunnor råg à 7 daler, 20 tunnor korn à 10 daler samt 5 tunnor havre à 5 daler.
Anm. dokumentet är svårläst för mig så jag har valt tunnor och daler som enheter
för Skåne och tiden runt 1750. En tunna skall ha motsvarat 146 kg. Senare under
1700 talet standardiserades mynt och mått som gällde hela landet. För att under
1800 talet bli de nuvarande kronor, kilogram och meter.
Man
bör också betänka att avkastningen på 1700 talet inte kan jämföras med dagens.
Av skörden måste man då normalt spara 10-15% till höstsådden och nästa års
vårsådd.
Detta
Rusthåll Gärarp nr 1 tillhörde Svabesholms skvadron inom Södra Skånska Kavalleriregementet.
Dvs samma skvadron som Kierstinas farfar, Ryttaren Jöns Hjelte, tillhörde.
När
jag skrev om farmor Annas morfar (86) Pehrs förfäder (sid 9) berättade jag om
ett antal rusthåll som tillhörde Bollerups skvadron. Gränsen mellan rusthåll
tillhörande Bollerups resp. Svabesholms skvadroner tycks ha gått utefter
gränsen mellan de tidigare länen Malmöhus resp Kristianstads.
Rusthållaren
(1360) Claus maka (1361) Elna Ingvarsdotter födes 1703 i Lilla Köpinge by där
hennes föräldrar arrenderade gården nr 1 som ägdes av Tosterups säteri. (Se
släktträdet sid 14).
Elnas
mor (2723) Gertrud Olofsdotter föddes 1671 i Lilla Köpinge nr 5. Medan fadern (2722) Ingvar Trulsson föddes 1658 i
Bussjö by i Bromma socken, dvs året när Skåne blev svenskt.
Anm.
På sid 14 framgår att (1361) Elna också hade en syster (2699) Kierstin som är
farmor Annas farfars fm fm mor. Jag återkommer till denna syster i avsnittet om
Annas farfars förfäder.
När
det gäller föräldrarna till (2722) Ingvar Trulsson – (5445) Elna Ingvarsdotter
och (5444) Truls Jensen - så har andra forskare kunnat härleda en koppling till
Bromma kyrka.
Det
tycks som modern Elna och två makar, Truls Jensen och Torsten Andersson, blivit
begravda inne i kyrkan och fått sin gravvård inlagd i kyrkogången.
Forskaren har kunnat läsa följande text
Gravvård för Elna och hennes två makar från ca 1710 |
HER
UNDER DEN S.MAN TRULS IENSON SOM OC DÖDE I BUSIÖ".
(Anm Gravvården har senare blivit ändrad och ett
annat namn inhugget i stenen, dvs för en person som troligen också begravts
inne i kyrkan.)
I
samma kyrkogång finns flera andra gravvårdar tex för Elnas bror Rasmus och
dennes hustru Bengta. Dessutom en sten för Rasmus son Lasse och hans hustru.
Såväl
Rasmus som sonen Lasse samt Elnas 3je make Torsten Andersson var häradsdomare.
De var således framträdande män i socknen och har säkerligen fått favören att
bli begravda inne i kyrkan genom att bidragit till kyrkan. Kanske var det ett
större bidrag när kyrkan behövde en ny storklocka?
Släktforskare
har också kunnat se att barn från ”framstående” bönder oftast gifte sig med
andra ”framstående” bönders barn. Många giften skedde också mellan kusiner och
nästkusiner. Detta innebär säkerligen att det var föräldrarna som hade stort
inflytande på vem som gifte sig med vem.
Något
att läsa om äldre tider i Skåne.
Boken
”Atlas över Skåne” utgiven 1999 rekommenderas för den som vill läsa om historien
längre tillbaks.
På
nätet – i molnet – hittar du mer allmän information om förfädernas liv under
olika århundraden.
Mer
om Skåne på 1600 och 1700 talet
Läs
på hemsidan Terra Scaniae www.ts.skane.se
eller
Länsstyrelsen
Skåne
Linné
gjorde sin resa i Skåne 1749. Hans bok finns här.
Länk Linnés resa
Fem dagars resa i Skåne för att se och hemta rörelse och förargelse
af CARL AUGUST EHRENSVÄRD från ca 1795. Ett utdrag finns nedanför.
Länk 5-dagars resa
Läs
också på hemsidan med Det svenska jordbrukets historia
Välj
band 3 för 1700 talet.
Utdrag
ur C A Ehrensvärds anteckningar och tankar under en femdagars resa i Skåne.
Ur
inledningen
”Skåningen
är rödlätt, påklädd och ätande.
Välmågan hos
allmogen röjer sig i dess mat och i mängden af dess mattimmar, af dess helhet
och renhet i kläder och i lynnet af dess hälsa och utseende. I Gynge härad
sades bönder på ej stora hemman med en tunna guld förtjenta, pengar.
Åt denna
delen af Skåne är klädedrägten svart, karlen bär rund nedlagt hatt, åt Ystad
rund hatt med skåliga karmar. Alla skjortkragar höga och utsydda.
Alla af
bägge kjönen med träskor. Qvinnan stundom med klapptofflor och ganska sällan
bonden med läderskor, men då med klaff.
Qvinnans
lintyg är som vore det en linnekjortel utan foder, fastsömmad vid en linnetröja
utan foder, så att under hö- och sädesbergning gå fliekorna i lintyget som i en
slags drägter. I deras fullständiga klädnad bära de korta kjortlar med lintygs
fållar ofta mer än ett qvarter nedanföre.
De fläta
sina hår med röda eller blåa band, och stundom däröfver bära de en hvit gniden
duk med tofsar, utbredd och knuten, hustruns sidare än flickans.
Skånska
bonden lefver i bylag. Man märker straxt, att Han äger mer än en lat behöfver
och äger mer än han hinner skjöta. Han är inbunden och hämdgirrig, större
sådesbärgare än skjötare, oretlig och tung, ingen våldsvärkare, men
mordbrännare.
Herregården
lägger ingen hand vid sin egen skjöttsel, hållande sig blott en inspector.
Arbetshemmanen, större än dess bönder hinna skjöta, ge bönderna god råd
värkställa arbetet på herregården. De bestå alla sängar och sängkläder tourvis.
De arbeta efter befallning, ge viss skatt och viss lega.
Om
herrskapernes och deras bönders lefnadsätt vore alla tider orubbeligt, vore
inrättningen nu så god och lindrig som för flera hundrade år sedan, när
inrättningen af hofveriet gjordes. Men både herrar och bönder förstöra
hvarandra med en sådan arbetsordning, så snart inkomne yppigare seder skynda
att öka lefnaden och behofven och göra en hastigare värkan, än regeringen
hinner på sin sida därefter rätta rikshushållningen.
Dessutom
gifvas bättre methoder i landskjöttselen, ansedd som vetenskap, än hofveriet."
Några av Ehrensvärds tankar
”Det gifs ingenstädes himlabryn sällare än i Skåne;
men stället som uppbär vandrarens fot, återbetaler det med egen tyngd. Aldrig
annat än säd, boskap och sol om sommaren; regn, blåst och kråkor om hösten;
drifvor och snödjup om vintern och om våren, opptinade kärngar i tufvorna.
Skånska slätten är ej i vattpass; den är bruten, men
mot horizonten ser man sällan de små höjderna. Landet bryter sig i stora dalar,
antager en behaglig rörelse för ögat och hotare vandraren med mödor.
Byarne äga i allmänhet utseende af en tung och
vårdslös välmåga; husen af smetadt ler mellan vresiga spjälor och öfverkrönta
med kyrktak af halm, insvepta mellan oppradade pilar och trädgårdar med ogräs,
törnrosor och gödselhögar.
Man kör genom en by och råkar der gatorna fullströdda
af barn. Flickorna med håret inflätadt af röda band, hvars ändar nedfalla på
axlarne, i hela och rena lintygsärmar, gröna eller röda korta lifstycken med
bandgaloner samt svarta kjortlar, barfotade eller med små svarta träskor.
Gossarne i blåa eller svarta jackor, altid hela, ofta nya.
Man ser en åker uppkörd af åttio plogar; derefter
arbetaren hvilande under mattimman - denna nödiga timma återbörjar, tror jag,
elfva gånger om dagen.
Vid solens uppgång ser man ibland stora skockar af
skogsdufvor på slätten eller en fredlig stork besegla luften för att besöka
vipans ägor eller man hör ett skrän från skyarne af skånska kajor. Man råkar
vagnsforor af lefvande gäss, som sjelfva förundrade uppresa en skog af halsar
ur vagnskorgen, eller ser man vagnar lassade med träskor och torf.
Ibland ser man en å, så stilla stående som skulle
intet hennes bölja nännas öfvergifva blomstren och gräset. Inom husen stora
dunbäddar, rena linnen, sydda örngåttsvar, broderade täcken, stor omgång med
kläder, utsydda skjortkragar och träskor.
Man förundrar sig då man finner rensningsdagsverken
förrättade af fattighjon, sittande i sina hela och väl underhållna kläder, med
helsans färg på ansigtet och en glänsande hvit polerad duk, bruten i hörn och
veck till hufvudbonad.
Allt är i Skåne blandadt med något vigtigt,
aktningsvärdt och lättfånget.
Herrgårdarne tyckas slott och fästen med torra
vattengrafvar och vindbryggor, utvisande i hvad försvarsgrenar och barbari
fordna verlden stått.
I fordna tider gingo gårdsägrarne, på jagt med
hundkoppel, handlöst öfverlämnande gårdsbruket till inspectoren. Altid att
vidröra en vettenskap var att åtkomma en död katt, och sjelfva kriget, deras
natjonala välfärd, utfördes mera med ett ursinnigt hopp och med viljans
öfverspänning än med krigskonstens tålamod och uträkning.
Nu angripa jordägrarne sjellfve gårdsbruket för att
öka inkomsten åt det nya lefnadssättet. De fösas nu och altid utan vettenskap.
De sätta driften endast i bondbruket och ärhindra sig ej, att bondbruket är
vanslägtat af fordna förödelser.
Det går an till en del i Skåne, där fordna danska
sedvanan står orubbad, men ehuru i den är någon ordning, finnes intet rätta
landskötseln där vara bringad i vettenskap. Om fliten nu ville utsträcka
odlingen högre än han var bringad i danska tiden, så rubbas proportionen mellan
gårdsarbetet, som då fordrade mycket, och hemmanen, som då förstöras. Tostarp,
genom flere hemman än vanligt och en ovanlig mild och noga hushållning med
folket, värkställer dock häruti mer än hvad kunnat förmodas.
Bondbruket är ännu uti den oreda, bönderne intet
sjelfva utreda och hvars vettenskap herrarne ej böra lita på.
Våra förra konungars krig, förklarade för att undgå
inhemska oroligheter, förstörde folknummern, att endast qvinnor och barn
lemnades åt landtskjöttselln, så att åkern förblef åker och äng död äng.
Dessa qvinnornes barn blefvo våra nya förfäder och
deras utdelte efterdömen stadgade deras barns och vår arbetsmethod, hvarigenom
styrkan förminskade, ingen omväxling af jord skedde.
Ännu har regeringen ej fått tid med inre ställningen,
och landtbrukaren bönfaller intet heller enhälligt och på vettenskapsgrunder
härom genom den allmänna osmaken för utforskning. Bergsbruket äger vettenskap
och blir altid fredat af regeringen.
Alla grundsanningar stöta oss ännu som ohöfliga
förebråelser. Man vill med behag gå till helfvetet. Vi frambryta äregirrige på
höft, eller stumma tro (vi) utan ransakning. Raska, duktige i åkerbruket, lita
vi på väderleken; nedslagne, på kloka gumman. Öfverspända i hopp, och villja,
liksom bära vi altid ett hufvud blott för ansigtets skull.
Man gjör Anjala
optåg i sine egne hushåll, men alldrig Lukurgi lagstiftning. Hjessan pudras.
Man läser intet och vet ingenting. Den enda kjänsla man har är i hornen, och
man smickrar sig af regeringslystnaden.
De förnäma äga i
allmänhet en slags befallningsart i sitt genie som förbjuder dem bok och
vettenskap, så att, om de nedstiga någongång till vettenskapen, gå de ifrån
stallet sjelfve att räffsa äng.
Nu, i stället för
jagt och fåstningsbyggnad, bygga samtliga rådstugor. Landets behag prisas intet
nog. Stadsbullret, äfven så litet som krig, förenas alldrig med landtlefnaden.
Altid syndas mot sakernes afpassning.
Och
landtskjöttseln, medlet till den nya utkomsten, utgrundas intet. Man anbefaller
jorden som en misskjött slafvinna. Regeringssjukan söker alltid ytorne och
qvadratinnehållet af jorden, men alldrig djupet och det cubika innehållet. En
rik kjöper opp så vidsträckta ägor, att han förlorar förlaget och förståndet
till deras opparbetning. Derpå plågar han sin bonde. Ingen liksom sammanförer
sig och genom opplysning skaffar sig ett värdigt innehåll. Man utbreder sig.
Man söker beqvämlighet och smak och bygger manzartak. Man söker rikedomen och
förordsakar ödeshemman. Alt detta är fruckten af hvardagsdrömmarne,
gjästabudet, byttölet och okunnigheten.
Vi borde mindre
skrubba oss på alla njutningar och mer tänka på att förtjena heder af våra
efterkommande. Man borde efter den allmänna kullstörtning, de fordna tiderne
fått, gjöra med tankarne en hushållsresa till Falu bergslag, där i krigstider
inga recryteringar skedt, och där i ögnasigte taga de profstycken af Sverges
fordna landskjöttzell, som blifvit lämnade orörda mellan deras hyttor. Derpå
borde alla mangrant anställa en stor resa till Svaneholms lärosäte.
Och sedan man så
besedt och afhört visheten, varandes läraktige och ej kifvande, vågar jag en
million mot en milliondel, att regeringen blir opplyst och Sverget lyckligt.”
--------------
Flertalet
platser som nämns på bloggen är utmärkta på kartan - länk till höger
Bilderna
i denna blogg finns i bildarkivet - länk till höger
Uppgifter
om Karnas och hennes föräldrars förfäder finns i min släktdatabas på Rootsweb.
Ritade
släktträd för Karnas sondotter Anna och hennes make Teodor och med deras
förfäder finns i Mitt arkiv för Skåne. Se dokumentet ”Släktträd Skåne Del 1”. Teodor och Anna har där nummer 20 resp.
21. De äldsta förfäderna på Karnas sida finns
med början på sidan 8.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar