måndag 29 november 2010

Mina föräldrar - Märta och Gunnar Larsson - Familjen

 Märtas och Gunnars bakgrund beskrivs i tidigare inlägg.

Följande är ett utdrag från min pappa Gunnar Larssons släktbeskrivning som han sammanställde i början av 1970 talet. Jag har gjort några mindre tillägg. Bilderna är tagna från Märtas och Gunnars fotoalbum samt från mina egna kort.

Lars Gunnar Larsson, född 6 februari 1906 i Östra Ingelstad på Österlen i sydöstra Skåne och
Märta Augusta Danielsson, född 23 december 1914 i Högloftet, Strömsbro gård, Bankekinds församling, strax sydost om Linköping.


 ”Vi träffades 1934 under min utbildning i Linköping och gifte oss den 13 april 1936 i Linköpings domkyrka.

   

Vi bosatte oss i en omodern två rums lägenhet på Föreningsgatan 13 i Ystad.  

Lägenheten låg i en gammal fastighet som från början varit fabrik för tillverkning av YVY-tvål.  

Bostaden låg en trappa upp ovanför bilarna.



Den 18 mars 1937 föddes vår son 
Lars Rune  och





den 5 december 1940 vår dotter  
Vivi Märta Birgitta















Familjen vid Ystad sandstrand sommaren 1941











1942 fick vi en tvårumslägenhet i Kanslihusbyggnaden på regementet.
 

Bostaden låg högst upp till höger
Anm  I dag är huset hotell med spa
 
Även denna lägenhet var omodern, men dock betydligt bättre än den tidigare. 


Här kvarstannade vi tills vi flyttade till Karlskrona 1950.




I Ystad köpte vi 1947 en sommarstuga i Sandskogen genom förmedling av min moster Idas make Axel Andrée. 
I denna bodde vi under sommarmånaderna.


Eftermiddagsfika sommaren 1949




Under åren i Ystad besökte vi under 1940-talet mina och Märtas föräldrar vid flera tillfällen. Till mina föräldrar på lantgården i Östra Ingelsta åkte vi buss liksom till Tomelilla när de flyttat dit 1944. Det var under lördag-söndag eller vid någon helg på sommaren. Ibland dök också mina syskon upp. I Östra Ingelsta kom vi då tex att hjälpa till när sockerbetorna skulle gallras eller lukas. På den tiden fanns inte dagens enkornsfrö. 

Ett besök sommaren 1939 hos mina föräldrar och syskon i 
Östra Ingelsta nr 1

Min bror Lennart saknas på kortet 
- han håller i kameran,
och min syster Martha och bror Sture hade flyttat hemifrån.







I Tomelilla samlades vi när vi skulle fira våra föräldrars födelsedagar som inföll med några veckors mellanrum.



Här en släktträff från ca 1949
och här en från ca 1957

På fotografierna finns alla mina syskon med maka/make men inte alla deras barn.







Till Märtas föräldrar i Linköping åkte vi tåg via Eslöv. Detta var vid någon längre helg eller under min semester.

Här från ett besök 1943 hos Märtas syster Gerda i Vikingstad väster om Linköping

Märtas föräldrar står överst på trappan.

Gerdas make Axel och sonen Ingemar finns med liksom Axels föräldrar och bror.




.
och här ett besök 1943 i Linköping med Märtas föräldrar och två av hennes systrar Gerda och Elin med makar.  

Jag håller själv i kameran vid båda tillfällena.






När jag 1950 fick en befattning på Fo15 i Karlskrona flyttade vi dit. De första månaderna bodde vi i en tillfällig lägenhet på Landbrogatan, men flyttade sedan till en modern två rums lägenhet på det då nybyggda området på Marieberg. 


Och här bodde vi sedan i åtskilliga år.  

Under det Rune och Wivi vistades hemma hade vi försökt få en trerumslägenhet, men den tidens lägenhetsbrist lade hinder i vägen.


Lägenheten låg just där de två närmaste husen möts.






Rune gick åren 1955-57 i skola i Göteborg, sedan militärtjänst i Stockholm och där bosatte han sig också 1958 och tog anställning vid televerket.

 









Wivi tog realexamen 1955 varefter hon jobbade på kontoret hos en mindre handelsfirma i Karlskrona. 1958 tog hon anställning i Stockholm. Efter några år utbildade hon sig där till radiotelegrafist och fick 1963 anställning på olika handelsfartyg i utlandstrafik. 


Hon träffade på en av båtarna sin make Torsten. De gifte sig 1968 i Köpenhamn. När första barnet sonen Torbjörn föddes 1971 gick Wivi i land och de bosatte sig i ett hus i Romelanda strax norr om Kungälv. 1975 föddes sonen Johan och 1979 Samuel.
(Min anm: Lite mer om Wivi och familjen finns i tidigare inlägg.)



Jag hade gått och funderat på att skaffa oss ett sommartorp, men så länge vi hade ett koloniområde på kronans mark på Rosenholm
och jag fortfarande var i tjänst vid Fo 15 blev det aldrig riktigt aktuellt.  Men då jag gick i pension kom frågan i ett annat läge.

En söndagsinsats för det fösta ogräset


Vi var ute och såg på flera sommartorp utan att köp kom till stånd. 
Så blev vi hösten 1968 erbjudna köpa Kråkerum 6:35 i Jämjö och detta köpte vi för 25 000 kr. Köpet var ganska fördelaktigt, med tanke på de kommande årens prisutveckling. 



Tomten var rymlig och medgav både frukt och grönsaksodling.  








Vi kom att vistas därute ganska mycket under sommarmånaderna fram till dess vi sålde det 1981 för 100 tusen kr.  Anledningen var främst att jag blev sjuk, så jag ej kunde utföra något på tomten (torpet).  Under de 12 åren hade vi utan tvekan förbättrat sommartorpet betydligt, lagat taken på uthusen, målat både ut o invändigt.  


När vi sålde torpet var fruktträden sådana att de bar fin frukt, 400-500 kg äpplen och päron.








För att enklare besöka Märtas släkt i Östergötland och min i Skåne hyrde vi några gånger i början av 50-talet bil under min semester. 

Vår första bil skaffade vi oss 1957, en Volkswagen. 
Den gav oss möjlighet komma ut och se oss omkring och lära känna Blekinge och Blekinges bär och svampskogar. 
Senare bytte vi den till en Saab.”



Efter att varit sjuk under några år avled Gunnar hemma i bostaden 
den 8 juli 1983, 77 år gammal.

Gunnar är begravd i minneslunden på Augerums griftegård strax nordost om Lyckeby, Karlskrona. 










Märta bodde kvar i lägenheten på Marieberg. Men när det blev aktuellt med stambyte och ombyggnad av hela huset sökte hon lägenhet i Linköping.
Hon fick erbjudande på en lägenhet i Skäggetorp och dit flyttade hon i augusti 1988.



I Linköping hade hon sin syster Gerda och dennes make Axel Knutsson som hon träffade regelbundet.









Märta och Axel på den korta vägen mellan deras hem under uppväxten Märtas torp Björklund och Axels bondgård Kohagen strax nordost om Vikingstad - väster om Linköping.








I Linköping använde Märta gärna cykel för att förflytta sig i och omkring Linköping.
Vid en sådan tur blev Märta påkörd av en bil och avled några dagar senare på sjukhuset i Linköping den 26 november 1992, 77 år gammal.

Märta ligger begravd i minneslunden på Linköpings griftegård.



Flertalet platser som nämns på bloggen är utmärkta på kartan - länk till höger

Bilderna i denna blogg finns i bildarkivet - länk till höger

Ritade släktträd för Gunnar resp. Märta finns på min Hemsida liksom i mitt arkiv för Skåne resp. Östergötland.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar